KEHA-keskus kehittää ja ylläpitää Kotoutumisen asiakastietojärjestelmää (Koto-AJ), jota kunnat käyttävät kotoutumislain toimeenpanossa. Asiakastietojärjestelmä tukee kuntien kotoutumisen asiakastyötä, parantaa tiedonvaihtoa kotoutumisen toimijoiden välillä ja tuottaa tietoa kotoutumisen tiedolla johtamista varten kunnallisella, alueellisella ja valtakunnallisella tasolla.
Kotoutumisen asiakastietojärjestelmää käytetään kuntien kotoutumispalveluissa. Asiakastietojärjestelmä tukee erityisesti muiden kuin työnhakijana olevien maahanmuuttajien tavoittamista ja palveluihin ohjausta.
Kotoutumisen asiakastietojärjestelmän käytöstä säädetään kotoutumislaissa. Kuntia koskeva käyttövelvoite astuu voimaan siirtymäajan jälkeen 1.1.2027. KEHA-keskus vastaa tietojärjestelmän kehittämisestä ja ylläpidosta. Järjestelmän käyttö on kunnille maksutonta.
Koto-AJ:stä vastaavat järjestelmäkehityshankkeet (Koto-digi-hanke ja Koto-digi2-hanke) toteutetaan osana työ- ja elinkeinoministeriön Pakolaisten kuntiin ohjaamisen ja kotoutumisen tuen toimintaohjelmaa, Turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahaston (AMIF) tuella.
Lisätietoja
Sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Hankepäällikkö: Antti Kanniainen, p. 0295 029 026
Koto-AJ:n kehittäminen: Sonja Alapiha p.0295 046 162
Koto-AJ:n tekninen toteutus: Tero Tuovinen, p. 0295 020 204
Koto-AJ:n ylläpito: Puro Silavuori, p. 050 396 7651
Kotoutumisen edistäminen Koto-AJ:ssä: Miia Koivu, p. 0295 021 169
Pakolaisten kuntaan ohjaaminen Koto-AJ:ssä: Anna-Mari Väänänen, p. 0295 038 068
Viestintä ja käyttäjäkokemus: Viivi Heikura, p. 0295 020 076
Tiedolla johtaminen: Monika Stenholm, p. 0295 021 106
Arkkitehtuuri: Miina Koskinen, p. 0295 022 068
Lainsäädäntö: Taisto Aaltonen, p. 0295 021 093